אודות יום הכיפורים
יום הכיפורים הוא אחד ממועדי ישראל, הנחשב ליום המקודש ביותר ביהדות. על פי האמונה היהודית, בזכות הקדושה הגדולה של יום זה ובזכות צום, תפילה ותשובה, כל החטאים שבין אדם לבורא אשר נעשו בשנה החולפת נמחלים ונמחקים, והוא מתחיל את השנה החדשה כשהוא טהור וחף מחטאים.
יום הכיפורים חל בתאריך י’ בתשרי, והוא היום היחיד שנאמר לגביו באופן מפורש בתורה כי מצווה להתענות בו. על פי פירוש חז”ל, מצוות ההתענות כוללת איסור על אכילה ושתיה, איסור סיכת הגוף בשמן, איסור רחיצה, איסור נעילת נעלי עור ואיסור על קיום יחסי אישות.
צום יום הכיפורים
האיסור הידוע מכולם הוא האיסור על אכילה ושתייה ביום הכיפורים, וידוע כי אפילו חילונים גמורים נוהגים לצום ביום זה. אולם לצום זה יש משמעות נוספת מלבד ההתענות וכפרת העוונות: ביום הכיפורים על היהודי להתנתק לגמרי מן העולם החומרי, על מנת שנפשו תוכל להתגלות ולפרוץ החוצה. האכילה והשתייה, שהינם הצרכים הטבעיים הבסיסיים של גוף האדם, הם למעשה קשר לעולם החומרי של הגוף, ובעצם ההמנעות מהם מתקרב היהודי אל עולם הרוח עד שנדמה כמלאך.
זו כפרתי
לא הצום הוא שמכפר על חטאי האדם, אלא קדושת יום הכיפורים עצמה. במהלך היום הזה מתקלפות מן האדם כל השכבות החיצוניות הכוללות את הפגמים ואת הכתמים שדבקו בו לאורך השנה החולפת – דהיינו, חטאיו שחטא בשל יצרו – ומתגלה נשמתו הפנימית האמיתית של היהודי, כשהיא טהורה וזכה.
אז, כאשר נשמתו של היהודי מתקרבת לקדוש ברוך הוא ונחשפת במהותה הטבעית, מתגלה כי היא נקייה מחטאים, מבהיקה וצחה כאבן חן, והשנה החדשה יכולה להתחיל כ”דף חלק”. אולם לשם כך יש לקיים את מצוות יום הכיפורים כהלכתן, כלומר למלא את חמשת האיסורים ובראשם איסור האכילה והשתייה – שכן אם יופר הצום, חילול יום הכיפורים הופך בעצמו לחטא ועל כן אין היהודי מסוגל לכפר על חטאיו הקודמים.
בין אדם לחברו
מילוי מצוות ההתענות ביום הכיפורים כהלכתה, תפילות ותשובה יועילו לחטאים שבין אדם למקום, אולם לא לחטאים שבין אדם לאדם. לכן נהוג ביום הכיפורים לבקש סליחה מאנשים שיתכן ונפגעו לאורך השנה ממעשים כלשהם ואף לפצותם. רק כך ניתן לכפר על חטאים שבין אדם לחברו
צוות “אלי עזור לי”.
Commentaires