חופה תחת כיפת השמיים

חופה יהודית תחת כיפת השמיים

האם חובה לערוך חופה תחת כיפת השמיים?

“שלום רב לצוות אתר אלי עזור לי.
שמי לאה ובע”ה אני צפויה להתחתן בקיץ. בחיר ליבי ואני מעוניינים להינשא באולם סגור וממוזג, אולם הוריו אמרו לנו שאנחנו חייבים לערוך את החופה תחת כיפת השמיים ולא במקום סגור. האם אכן כך? אני חוששת שאורחי החתונה לא ייהנו אילו החתונה תתקיים בחום הכבד.”

שלום לאה,

ראשית, הסירי דאגה מליבך: בין אם יעמדו האורחים בחום של הקיץ ובין אם יעמדו בקור של החורף, היי סמוכה ובטוחה שליבותיהם יתמלאו שמחה בע”ה ולו רק משום עצם העובדה שהם הגיעו לשמח חתן וכלה. הרי מצווה היא ולכן אין ספק שמידת ההנאה של האורחים בחתונתך תהיה שלמה ומלאה.

לשאלתך העיקרית, דעי שמדובר בנושא המטריד זוגות רבים. מקור הסוגיה הוא בעובדה שנוהג יהודי אשכנז הוא לערוך את החופה תחת כיפת השמיים בעוד שבקרב יהודי ספרד אין הקפדה על נוהג זה. ומדוע זאת?

כיפת השמיים כסמל לשפע, לברכה ולהצלחה

הרב משה איסרליש, הרמ”א, כתב בנושא זה כי יש טעם להעמיד חופה תחת כיפת שמיים משום שזהו סימן לשפע, לברכה ולהצלחה—הכוכבים מסמלים את הזרע הרב שיהיה לזוג המאושר, והשמיים הם המקור לברכה ולהצלחה.

על פי טעם אחר, השמיים מגלים כי נמצא וקיים בורא לעולם, שהרי עצם ההתבוננות בגרמי השמיים מלמדת כי לבורא קיים הכוח להעמיד סדר לכל הגופים הרבים התלויים ממעל על אף שנעים כל אחד בכיוונו שלו ועדיין פועלים כולם כמערכת מסודרת אחת. מכאן שקיום החופה תחת כיפת השמיים קושר את מעשה החופה והקידושין יחד עם בורא עולם.

ולבסוף, יש טעם לערוך חופה תחת כיפת שמיים משום שמדובר בטקס קדוש בו שתי נשמות מתמזגות לאחת, וכפי שהנשמה נעלית מן הגוף, כך השמיים נעלים מן הארץ.

סיכום

על פי הרמ”א ומנהג יהודי אשכנז יש לערוך חופה תחת כיפת שמיים כסמל לקשר בין הזוג המאושר לבין הקב”ה וכסמל לשפע, לברכה ולהצלחה. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במנהג ולא בהלכה מחייבת, אז ניתן להקל במקרים מסוימים כגון אם מישהו חולה או מזג האוויר בחוץ קשה במיוחד.

שיהיה בסימן טוב ומזל טוב, לאה. מי יתן ואת ובחיר ליבך תקימו בית מאושר לעם ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *